Uitstappen

Met de Vespa tot aan het Drielandenpunt

augustus 25, 2020

Een tocht met de Vespa stond al heel lang op mijn to-do lijstje. Het kwam er precies nooit van, dus besloot ik er tijdens mijn twee weken verlof nu echt werk van te maken. 

Als kind trok ik in de zomer twee weken met mijn mama naar de Belgische Kust, de laatste dag als mama het appartement poetste trokken papa en ik er met de scooter op uit (ik als passagier vanachter weliswaar), misschien wekte het toen al mijn interesse. 

Ik ging op internet op zoek naar scooter en Vespaverhuur, tal van websites bekeek ik. Ik vergeleek routes en prijzen en uiteindelijk kozen we voor Vespafun in Hoeselt, ik reserveer via de website 2 Vespa’s en hoop stiekem op een felgekleurd exemplaar. 

Om 10u30 worden we in Hoeselt verwacht, waar eerst alle documenten in orde worden gebracht. We betalen 55 euro per Vespa voor een dagrit (Vespa moet binnen zijn voor 18u) en we nemen er nog een verzekering van 10 euro per Vespa bij. Verder betaal je een borg van 250 euro per Vespa (deze krijg je gewoon terug, als je je Vespa in goede staat terug binnenbrengt). 

Na alle paperassen kan het echte werk beginnen, we krijgen een korte uitleg over de Vespa, ‘hoe zet en haal je hem van de poot’, ‘waar staan de richtingsaanwijzer en de claxon’ en uiteraard ‘hoe start ik mijn Vespa’. De uitleg was kort en krachtig maar wel duidelijk. 

We schuiven door naar de volgende halte waar we onze helmen mogen passen en dan krijgen we een Vespa toegewezen. Papa krijgt een zwart exemplaar, voor mij staat er een bordeauxrode klaar. 

De Vespa’s worden nagekeken op schade, hier en daar is er wat lakschade en papa heeft een Vespa met maar 1 spiegel in plaats van twee. De schade wordt genoteerd op een papier dat wij aftekenen en dan is het tijd voor een testrit. 

Terwijl papa al de baan op is, krijg ik nog een korte uitleg vermits ik nog nooit met een Vespa of scooter heb gereden. Terwijl ze bij papa de Tomtom met Drielandenpuntroute installeren maak ik mijn testrit en zijn we klaar voor vertrek. 

Een Vespa rijdt maximum 45 km/uur en onze route is een dikke 120 km. Wij hadden op voorhand geteld aan een gemiddelde van 30 km/uur, waardoor we op 4 uur heen en terug zouden moeten kunnen rijden. Bij Vespafun zijn ze verrast dat we voor deze route kiezen en maken ze ons er meerdere keren op attent dat dit wel de langste route is… We hebben 7u de tijd, dus wij zien het helemaal zitten en vertrekken vol goede moed op avontuur.  

Op een rustig tempo rijden we richting Alden Biezen, in het begin is het wat wennen met de tomtom en rijden we al eens een rondje. Via prachtige landwegen rijden we richting Riemst, waar we even stoppen aan de brug van Vroenhoeven. 

We stoppen aan een picknickbank en genieten bij onze boterhammetjes van het mooie uitzicht. We nemen nog een kijkje aan het water en zetten onze tocht verder, op een pleintje in Kanne stoppen we voor een ijsje bij Hild’Ice en aan de ‘Kapel van het Heilig Graf’. 

We passeren aan het Fort Eben-Emael, waar heel wat bezoekers zijn. Jammer genoeg hebben wij geen tijd om bezoekjes te brengen aan musea en bezienswaardigheden. 

Via enkele heuvelachtige wegen en prachtige uitzichten komen we aan in het Nederlandse Mesch waar een moderne uitkijktoren staat. We leggen de Vespa’s even stil en nemen een kijkje boven voor weidse vergezichten. 

‘Op de Mescherhei is een landmark gerealiseerd in de vorm van een moderne uitkijktoren die op vele verschillende manieren refereert aan de rijke historie van de plek. Er is informatie te vinden over het huidige landschap (gebruik) en dat uit het verre verleden. Dit gebeurt op een strategische plek waar in de omgeving veel waardevolle archeologische vondsten zijn gedaan, die in sommige gevallen uniek voor Nederland zijn te noemen en die gelegen is op de grens van de voormalige twee gemeenten Eijsden en Margraten. De plek die in de prehistorie al door rendierjagers gebruikt werd als uitzichtpunt krijgt zijn functie terug om de mens (opnieuw) bewust te maken van het landschap waarin hij zich begeeft. Door een toren van 9 meter hoogte neer te zetten wordt de beleving van het weidse panorama extra benadrukt en ontstaat de mogelijkheid om op unieke wijze informatie kenbaar te maken aan een breed publiek. Daarnaast is er in samenwerking met lokale ondernemers een belevingsboomgaard gerealiseerd met fruitbomen van oude rassen en informatie hierover.’ 
(www.visitzuidlimburg.nl/te-doen-in-zuid-limburg/attracties-bezienswaardigheden/detail/uitkijktoren-mesch-/60281/)

Na deze stop toeren we verder door Nederland richting het Drielandenpunt. In Noorbeek stoppen we opnieuw om enkele foto’s te nemen. Dit dorpje werd in 2018 uitgeroepen tot eerste Icoonlandschap van Nederland. 

We zitten hier in een prachtige streek met wondermooie landschappen, wat heel wat fotostopplaatsen oplevert.  

In Vijlen, het Bergdorpje van Nederland, stoppen we bij Restaurant ‘Buitenlust’ voor een lekker stukje appeltaart en een drankje. Het uitzicht is gratis en op het terras is het zalig vertoeven.  

Toen we onze Vespa’s parkeerden hielden we nog even halt bij enkele Duitse toeristen van Hotrod Aachen. Ongelooflijk dat deze wagentjes meer dan 80 km/u halen. Vriendelijke mensen die Duitsers, misschien maken we binnenkort wel een ritje! 

Onze batterijen zijn opgeladen en de tijd tikt genadeloos verder. We zien nu al dat we onze route niet volledig gaan kunnen afleggen. 

Ik wil heel graag nog naar het Drielandenpunt, op dit plekje waar België, Nederland en Duitsland samenkomen valt heel wat te beleven. Ik laat nog een foto maken van papa en mij bij het bord van het labyrint, maar dit labyrint bezoeken zit er vandaag helaas niet in. 

Er zit niets anders op dan onze GPS terug in te stellen en de kortste route naar Hoeselt te volgen. 

Ondertussen is het 16u30 en met de nieuwe route zou het 46km zijn, we zouden dus zonder problemen voor 18u moeten aankomen. 

Volle vaart met maximumsnelheden tussen 45 en 50km / uur bollen we naar Hoeselt. 

Helaas houdt onze GPS er geen rekening mee dat we met een scooter onderweg zijn. We worden door het centrum gestuurd, richting expreswegen en autosnelwegen. We moeten zelf wat op zoek naar de weg. 

Om 18u bellen we naar Vespafun dat we te laat zullen zijn, we zitten vast in het centrum van Maastricht en moeten nog een 20 km afleggen. 

Om iets na 19u rijden we de oprit van Vespafun op, amai die laatste km kruipen serieus in de kleren. 

We betalen een boete van 20 euro per Vespa omdat we een uur te laat binnen zijn en keren dan vermoeid terug naar huis. (Deze boete wordt verrekend met de borg die we die ochtend betaalden.) 

Het was een fantastische dag in een hele mooie streek. Het lijkt ons wel niet haalbaar om deze tour van meer dan 120 km op één dag te doen, zeker niet als je af en toe wil stoppen voor een foto of een drankje.  

We zijn er nu al zeker van dat we nog eens op uitstap gaan met de Vespa, al zal het dan voor een kortere rit zijn, zodat we nog meer kunnen genieten. 

De laatste 40 km was het bij ons rijden tegen de klok en met een Vespa manoeuvreren in een stad als Maastricht is ook een uitdaging! 

Groeten, 

Hugo & Charlotte 

Meer info: 

Vespafun 

Bilzersteenweg 36 B 

3730 Hoeselt 

Ijssalon Hild’Ice 

Boys 7 

3770 Riemst 
https://www.facebook.com/HildIceKanne/

Restaurant Buitenlust 

Camerig 11 

6294 NB Vijlen 

Nederland 

https://www.buitenlust.nu/
https://www.facebook.com/PanoramaBuitenlust/

Drielandenpunt 

Viergrenzenweg 97 

6291 BM Vaals 

Nederland 

https://www.drielandenpunt.nl/

https://www.facebook.com/pages/Drielandenpunt/145279165532329

https://www.instagram.com/drielandenpunt/

Hotrod Aachen 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.